22 kwietnia świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Dzieci przedszkolne przygotowały z pomocą nauczycieli kosze przeznaczone do segregacji odpadów, ucząc się zasad recyklingu. Wcześniej wykonali je uczniowie młodszych klas, ponieważ ustalono, że nie tylko na korytarzach, ale w każdej klasie powinny znajdować się oznaczone pojemniki na różne śmieci.
Wiadomo: żeby było czysto, systematycznie należy sprzątać. Chociaż było chłodno, przedszkolaki ochoczo biegały w tym dniu po podwórku szkolnym, szukając ewentualnie zapomnianych śmieci na terenie otaczającym szkołę. Jest on ciągle utrzymywany w czystości, bo zależy nam na pięknym otoczeniu szkoły. Sadzimy nowe rośliny w ogrodzie szkolnym, przycinamy krzewy, obserwujemy kwitnące kwiaty i zapylające je owady oraz coraz liczniej pojawiające się ptaki. To najbardziej naturalny sposób kontaktu z przyrodą i uwrażliwiania na jej piękno.
Uczniowie starszych klas na lekcjach języka polskiego i zajęciach z wychowawcą klasy zastanawiali się, dlaczego ochrona środowiska, w którym żyjemy i nasze codzienne wybory dotyczące konsumpcji, stylu życia, sposobu korzystania z podstawowych dóbr materialnych, odzieży, którą bardzo często zmieniamy, bo tak dyktuje nam moda, wpływają na degradację klimatu, dramatycznie pogarszają jakość wody, powietrza, zasobów cennych kopalin, rujnują ogromne zasoby leśne itd. Ósmoklasiści uczestniczyli także po południu w webinarium czyli szkoleniu online zorganizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej „Odpowiedzialna moda” w ramach całodniowego wydarzenia ”Klimatyczny Dzień Ziemi. Razem dla Klimatu!”. W ten sposób dołączyliśmy do milionów ludzi na całym świecie, którym nieobojętne są losy naszej planety.
Dodatkowo w czwartek 29 kwietnia uczniowie wszystkich klas podzieleni na dwie grupy wiekowe uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez Eko-doradców z Urzędu Miasta i Gminy Niepołomice, którzy przypomnieli zasady prawidłowej segregacji śmieci. Przygotowali oni prezentację i ciekawe zadania interaktywne, włączając uczniów do myślenia o wpływie każdego człowieka na procesy zachodzące w ekosystemie. Ciągłe przypominanie o konieczności chronienia tego co cenne dla człowieka jest obecnie jednym z najważniejszych elementów globalnej edukacji ekologicznej, którą musimy prowadzić od najmłodszych lat na wielu płaszczyznach, by móc w przyszłości nadal cieszyć się pięknem otaczającego świata.
M. Gawlińska